رفتن به محتوای اصلی
شماره های تماس:۰۹۳۸۰۱۵۱۱۷۱ - 09392747337 آدرس ایمیل: HOME@shirouyehzad.ir
نبرد علیه کروناویروس 2019: سنجش کارایی کشورها بر مبنای کنترل ابتلا و ارائه خدمات درمان

این عنوان مقاله ای است که اخیراً به قلم دکتر هادی شیرویه زاد، دکتر جاوید جوزدانی و دکتر مزدک خدادای کریموند نگاشته شده است. در این مقاله، بر اساس داده های موجود تا 25 مارس 2020 کارایی کشورهای جهان، که جدی تر از سایر کشورها تحت تأثیر کوید 19 قرار گرفته اند، در کنترل ابتلا و ارائه خدمات درمانی این همه گیری با در نظر گرفتن امکانات و شرایط آنها ارزیابی شده است. نتایج حاکی از آن است که
سنگاپور، ویتنام و بلژیک بهترین عملکرد و چین، عراق و ایتالیا پایینترین عملکرد را داشته اند. البته، باید این موضوع که چین اولین کشوری بود که با بیماری روبرو شد را در نظر داشت.
در این میان سنگاپور با وجود تراکم جمعیت بالا که می تواند به شیوع بیماری کمک کند، بهترین عملکرد را نه تنها در آسیا که در جهان در هر دو زمینه کنترل ابتلا و ارائه خدمات درمانی برای جلوگیری از مرگ و میر و افزایش درصد بهبود بیماران را داشته است.
در میان کشورهای اروپایی، بلژیک بهترین عملکرد و ایتالیا ضعیفترین عملکرد را داشته است.
از نظر ارائه خدمات درمانی جهت بهبود بیماران و جلوگیری از مرگ و میر، اسپانیا در اروپا از سایر کشورها کاراتر عمل کرده است.
در خاورمیانه، ایران بالاترین کارایی در کنترل ابتلا و اگرچه مصر کمترین کارایی در این زمینه را داشته است، بالاترین کارایی در ارائه خدمات درمانی را داشته است.
بر اساس این نتایج به نظر میرسد، کشورهایی که در یک زمینه یا در هر دو زمینه از کنترل ابتلا و ارائه خدمات درمانی بهترین عملکرد، حداقل در منطقه خود، را داشته اند، برای سایر کشورها الگو قرار گرفته و درس آموخته ها، دانش و تجربیات آنها در اختیار سایر کشورها قرار گیرد. علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در لینک زیر دانلود نمایند. به امید روزهای بهتر.

شما میتوانید برای دسترسی به صفحه انتشار و همینطور دانلود مقاله از مسیر زیر اقدام نمایید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا