رفتن به محتوای اصلی
شماره های تماس:۰۹۳۸۰۱۵۱۱۷۱ - 09392747337 آدرس ایمیل: HOME@shirouyehzad.ir
image1440x560cropped

نبرد علیه کروناویروس 2019: در مورد ایران چه میتوان کرد؟

این عنوان مقاله ای است که اخیراً به قلم دکتر جاوید جوزدانی و دکتر هادی شیرویه زاد نگاشته شده است. در این مقاله رفتار این همه گیری شبیه سازی شده است. با ملاک قرار دادن تعداد مرگ و میرهای تأیید شده (که احتمالاً از تعداد واقعی مرگ و میرها به دلیل عدم امکان تشخیص همه موارد بیماری کوچکتر است) ناشی از این بیماری، نتایج حاکی از آن است که
• تعداد مبتلایان به این بیماری در اوایل فروردین ماه به بیش از 26000 نفر خواهد رسید. اگر حدود 25 درصد این افراد نیاز به آی سی یو داشته باشند به 6500 تخت نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه حدود 5000 تخت آی سی یو در کشور به صورت آزاد وجود دارد، این امر می تواند نتایج فاجعه باری داشته باشد زیرا تعداد افراد غیر مبتلا که نیاز به خدمات آی سی یو دارند ولی به دلیل عدم امکانات فوت خواهند شد، زیاد خواهد شد.
• اگر روند همه گیری به همین شکل ادامه پیدا کند، بیش از 3000 نفر مستقیماً از این بیماری فوت خواهند شد.
• اگر روند همه گیری به همین شکل ادامه یابد، این بیماری تا اواخر اردبیهشت ماه پایان خواهد یافت.
• نکته مهم اینجاست که اگر هر نفر ایرانی در یک روز یک نفر کمتر را ملاقات کند و نیز بهداشت را رعایت نماید، تعداد مبتلایان در اوایل فروردین به کمی بیش از 20000 نفر کاهش خواهد یافت و در این صورت به 5000 تخت آی سی یو نیاز خواهد بود که به اندازه تختهای موجود است. در این حالت تعداد افراد فوت شده ناشی از بیماری کمتر حدود 2700 نفر خواهد بود.
• اما اگر هر نفر ایرانی یک نفر را در هر روز بیشتر ملاقات کند و بهداشت را رعایت ننماید، تعداد مبتلایان در ابتدای فروردین ماه میتواند از 33500 نفر بیشتر باشد. در این صورت به بیش از 8000 تخت نیاز خواهد بود و فاجعه بزرگی رخ خواهد داد. در این حالت، تعداد فوت شدگان فقط ناشی از بیماری می تواند به حدود 3500 نفر برسد. در این حالت این خطر وجود دارد که با فرسوده شدن سیستم بهداشت و درمان، این سیستم به کلی از کار بیفتد که در این صورت فاجعه بزرگتری رخ خواهد داد.
• به ویژه اگر مردم ایران در زمان تعطیلات عید نوروز به این موضوع توجه نکرده و به مسافرت، دید و بازدید و ملاقات یکدیگر و امکان عمومی بروند، این موضوع با شدت بیشتری رخ خواهد داد و آمار مبتلایان و مرگ و میر به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.
• احتمالاً تعداد واقعی مبتلایان و مرگ و میرهای ناشی از بیماری از تعداد تأیید شده به دلیل عدم امکان تشخیص همه موارد بسیار بیشتر است. بنابراین، اعداد گفته شده حداقلهای به دست آمده هستند و احتمالاً مقادیر واقعی بیشتر خواهند بود.
• اما خوشبختانه می توان از تعطیلات نوروز برای جلوگیری از فاجعه استفاده کرد. نتایج نشان می دهد که اگر هر نفر ایرانی در هر روز دو نفر کمتر را ملاقات کند و درحالت ایده آل خود قرنطینگی را رعایت نماید، و بهداشت را ارتقاء دهد، تعداد مبتلایان در اوایل فروردین از 16500 نفر فراتر نخواهد رفت که در این صورت به حدود 4100 تخت آی سی یو نیاز خواهد بود که در حال حاضر در دسترس است.

جهت دریافت متن کامل مقاله روی کلید زیر کلیک کنید

بنابراین، توصیه اکید آن است که تا حد امکان در خانه بمانیم، ملاقات ها را کاهش دهیم و بهداشت را تا بالاترین حد ممکن رعایت کنیم. علاقه مندان می توانند متن کامل این مقاله را در لینک زیر دانلود نمایند. به امید روزهای بهتر.

60b645bc79a85e908e08f0f169fd8ecf_L

همچنین بخوانید…

در پایگاه خبری دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد منتشر شد: “عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از بررسی شبیه‌سازی تأثیر رفتارهای انسانی در احتمال همه‌گیری ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر افراد در پژوهش خود خبر داد.”

به منظور دسترسی به متن کامل خبر روی این لینک کلیک کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا