رفتن به محتوای اصلی
شماره های تماس:۰۹۳۸۰۱۵۱۱۷۱ - 09392747337 آدرس ایمیل: HOME@shirouyehzad.ir
نقش IOT در صنایع مختلف چیست؟

نقش IOT در صنایع مختلف چیست؟

اینترنت اشیا یا همان IoT، از جدیدترین پیشرفت های عرصه علم و فن آوری است و هم اکنون با رشد گسترده و سریع خود، دستگاه های متصل به IoT در همه جا دیده می‌شوند. کاربرد های اینترنت اشیا باعث شده تا متخصصین از رشته های مختلف به فکر توسعه ی سیستم های مبتنی بر IoT شوند و این باعث شده تا حجم داده‌های انتقالی در این شبکه بسیار بالا رود. همین موضوع باعث رشد ایجاد نگرانی هایی در بحث امنیت داده ها شده است. سال ۲۰۱۸ قرار است سالی باشد که این امید ها و نگرانی ها به بهترین شکل مدیریت شوند.

 سال ۲۰۱۷ برای فن آوری سال بسیار پرباری بود. یکی از فن آوری هایی که در این سال رشد بسیاری داشت، اینترنت اشیا یا همان IoT بود. موسسه ی تحلیلگر Gartner پیش‌بینی می‌کند که بیش از ۲۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۰ به متصل شوند و محصولات و سرویس دهنده های گردش مالی ۳۰۰ میلیارد دلاری داشته باشند.

در این جا به ۵ مورد از کاربرد های اینترنت اشیا نگاهی خواهیم انداخت:

  • ۱- دستگاه های هوشمند خانگی محبوبیت فراوانی خواهند داشت!

حتی کسانی که فن آوری هوشمند خانگی را به عنوان یک اسباب بازی برای جوانان تنبل می دانستند، هم اکنون نمی‌توانند جلوی خودشان را در برابر دستگاه های خانگی متصل به IoT بگیرند. این دستگاه ها در سال ۲۰۱۸، به خاطر نوآوری ها و امکاناتی که در اختیار کاربر می دهند، محبوبیت بسیار بالایی پیدا خواهند کرد. این کاربرد ها شامل راحتی و امنیت خانگی و اداری می شوند. خشک کن هایی وجود دارد که به شما هشدار آتش سوزی داده تا سیستم های تهویه، بدون حضور شما در منزل، هوای اتاق را تنظیم می کنند.

نکته ی جذاب دیگر IoT صرفه‌جویی در مصرف انرژی است که توسط دستگاه های هوشمند خانگی امکان پذیر می شود. ترموستات هاو لامپ های هوشمند، به مصرف انرژی و کنترل قبض ها کمک می کنند و این موضوع افراد زیادی را در سال ۲۰۱۸ به سمت IoT خواهد کشید.

  • ۲- سیستم های کامپیوتری Edge جایگزین سیستم های ابری خواهند شد!

این یکی از تغییراتی است که باید چشم انتظار آن در سال ۲۰۱۸ بود. تا به حال، دستگاه های IoT از سیستم ابری برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کرده اند؛ اما متخصصین و تولید کننده هایIoT به دنبال ذخیره و پردازش داده ها بر روی سیستم Edge هستند.

به گفته ی موسسه تحقیقاتی IDC، تعریف سیستم Edge به این شکل است که :

” مراکز ترکیبی داده های میکرو که داده های مهم را در محل پردازش نموده و  داده های دریافتی را در یک انبار سیستم ابری ذخیره می کند، در محلی کوچک تر از ۱۰۰ متر مکعب”

این یعنی که به جای فرستادن تمامی داده های دستگاه های IoT به سیستم ابری، داده ها به یک دستگاه در نزدیکی IoT منتقل می شوند. این دستگاه، داده ها را فیلتر، مرتب و پردازش می کند و سپس بخشی از آن‌ها را به سیستم ابری میفرستد. این کار باعث می شود ترافیک شبکه کمتر شود.

این روش که “پردازش Edge” خوانده می شود، دارای مزیت های فراوانی است. اول از همه، کمک می‌کند تا حجم عظیم داده ها بهتر مدیریت شود. وابستگی کم تر به سیستم ابری کمک می‌کند تا سیستم ها روان‌تر کار کنند. به خاطر این که داده ها اکثرا در محل پردازش می شوند، پهنای باند کمتری مصرف می شود و در صورت اشکال در اتصال به سیستم ابری، دستگاه به مشکلات کم تری بر‌خواهد خورد. به خاطر این مزیت ها، سیستم پردازش Edge در IoT صنعتی و مصرف کننده خانگی، حضور پر‌رنگ تری خواهد داشت. دخالت کمتر سیستم ابری، باعث کاهش هزینه های اتصال و افزایش امنیت خواهد شد. ۲۰۱۸ سالی است که استفاده از سیستم  Edbge به اوج خود خواهد رسید.

  • ۳- از IoT در بخش سلامت استفاده ی بیشتری خواهد شد!

یکی از مهم ترین کاربرد های اینترنت اشیابدون شک، در زمینه ی سلامت و پزشکی است. سال جدید نیز حضور پر رنگ تر IoT را در این رشته خواهد دید. با توجه به داده هایی که توسط شرکتFostand Sullivan ارائه شده، اینترنت اشیای پزشکی رشد سالانه ۲۶.۶ درصدی داشته اند و این آمار تا سال ۲۰۲۱ تا ۷۲ میلیون دلار خواهد رسید. دستگاه هایی مثل سنسور ها، دستگاه های پوشیدنی، دستگاه های پزشکی، مانیتور های پزشکی و خیلی لوازم طبی دیگر را می توان به IoT متصل کرد. از متخصصین پزشکی گرفته تا مردم عادی، همه از سطح اطلاعات فنی بالایی برخوردارند و این کمک زیادی به رشد IoT در زمینه پزشکی می کند. برنامه های موبایلی سلامت و سیستم های مراقبتی که در خانه ی بیمار راه اندازی می شوند، خودرو های هوشمند که برای حمل و نقل برخی بیمار‌ها حیاتی اند و سایر دستگاه های هوشمند، در سال ۲۰۱۸ چهره ی علم پزشکی را تغییر خواهند داد.

  • ۴- امنیت IoT اولویت مهم‌تری است!

با رشد IoT و دستگاه‌های آن، روزبه‌روز چیزهای بیشتری به اینترنت متصل می‌شوند. با رشد شبکه، حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعات درخطر خواهند بود. استفاده بیشتر از IoT، باید باانگیزه‌ی افزایش امنیت همراه باشد. وقتی داده‌های مهم در سیستم ابری رفت‌وآمد می‌کنند، سلامت افراد و امنیت خانه‌هایشان ممکن است درخطر باشد و IoT باید امن‌تر از همیشه باشد.

تا الان، همه دستگاه‌های IoT، امنیتی که در سیستم‌های کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ها می‌بینیم را نداشته‌اند. در سال‌های روبه‌جلو، این موضوع باید تغییر کند. ارتباط ماشین به ماشین باید لایه گذاری شود، ورود به سیستم به شکل بیومترک (اثرانگشت یا چشم) انجام شود و با کمک هوش مصنوعی، سوء استفاده از داده ها شناسایی و برطرف شود.

گزارشی که توسط شرکت امنیتی Symantec در سال ۲۰۱۷ ارائه شد، پسورد های ضعیف را دلیل اصلی ورود اکثر خرابکارها معرفی نمود. بیشتر تولید کننده های IoT دستگاه های خود را با یک پسورد پیش فرض به فروش می رسانند و کاربران گزینه ای برای تعویض پسورد ندارند. این مشکل آمار حملات Ddos را افزایش می دهد. سال ۲۰۱۸ سالی خواهد بود که هم تولید کننده و هم مصرف کننده، توجه بیشتری به موضوع امنیت خواهند داشت.

بحث امنیت که می شود، نقطه ی شروع همیشه مبهم و پیچیده است. متخصصین دقیقا نمی دانند از کجا باید شروع کنند و چه استراتژی امنیتی باید به کار گرفته شود. امروزه، معماری های امنیتی زیادی برای IoT خانگی و IIoT در نظر گرفته شده اند. متاسفانه، خیلی از فروشنده ها و مصرف کننده ها، برای رساندن دستگاه های IoT به بازار در حال قربانی کردن مسایل امنیتی هستند. در بخش صنعتی یا همان IIoT، دو کارگروه IIC (کنسرسیم اینرنت صنعتی) و TGC (گروه پردازش مطمئن)، در حال مذاکره با شرکت های فعال در زمینه امنیت برای حل مشکلات امنیتی IoT در صنعت هستند. اما چارچوب های ارائه شده در مراحل اولیه هستند و کاربردی بودن آن ها باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند.

برای ارتقای سطح امنیتی دستگاه های IoT، هویت دهی به دستگاه ها و استفاده از PKI یا همان (شناسه پین کد)، می تواند نقطه ی شروع خوبی باشد. PKI یک فن آوری تثبیت شده است و می توان آن را سریعا در اکوسیستم IoT پیاده سازی نمود.

  • ۵- هوش مصنوعی و داده های کلان!

وقتی میلیارد ها کاربر و دستگاه صنعتی به IoT متصل می شوند و داده های خود را منتقل می کنند، حجم این رفت و آمد داده ها رشد شدیدی خواهد داشت. ایده مورد نظر در هوش مصنوعی این است که این داده ها را جایی جمع کرده و فقط مواردی اجرایی را استخراج کنیم. این فرایند نیاز به تکنیک های داده ای پیشرفته ای دارد و مهندسی مربوط به این زمینه باید توسعه پیدا کند .

ترکیبی از هوش مصنوعی، IoT و مهندسی داده های کلان، باعث رشد و توسعه ی برنامه ها و کاربری های آینده می شوند. در حقیقت، بدون یکی از این ابعاد نمی توان به نتیجه ای رسید.

پیشرفت های هوش مصنوعی در سال های اخیر به برنامه نویس ها امکان داده است تا رابطه ی پنهان بین داده ها را کشف کنند، در نتیجه فرایند های تحلیل داده ای بهتری داشته و با کم ترین میزان داده ی ورودی، بتوانند بهترین نتیجه را داشته باشند و مشکلات عملکردی برنامه ها را حل کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا